Source: http://www.shipwrecked.eu/worldwide/redsea/elminya/elminya.html
Displacement: | 500 tons standard, 569 tons full load |
Length: | 58 meters |
Beam: | 8.5 meters |
Draught: | 2.15 meters |
Draft: | 2.30 meters [1] |
Propulsion: | diesel engines 2200 hp |
Speed: | 14 knots (26 km/h) |
Range: | 3,800 nautical miles (7,037.6 km) at 10 knots (19 km/h) |
Crew: | 70 (10 officers) |
Armament: | 4 37mm guns (2×2)2 12.7mm machine guns1 depth charge throwerup to 32 minesSweeps MT-1, MTSh |
El Minya was a Soviet produced T-43 class minesweeper sold to Egypt in 1955. Egypt bought a total of seven ships of this class. In 1970 the situation was tense between Egypt and Israel, and after an Egyptian raid against Israel, the military airbase at Hurghada was attacked by Israeli airplanes 6.February 1970. Minya which laid at anchor in the harbor was probably seen as a puny threat to the airplanes but due to her being a navy vessel she was nevertheless attacked and sunk. The wreck rest today on a depth of 19 to 32 meter outside Hurghada Marina.
Duiken op de El Mina
In 1970 werd de oude haven van Hurghada de laatste rustplaats voor de Egyptische mijnenveger El Mina, ook wel El Minya genoemd.
Het wrak ligt net buiten de haven in oostelijke richting. De Mina werd getroffen door een Israëlisch gevechtsvliegtuig. Het wrak ligt op een rotsachtige bodem op 25 meter diepte, schuin aflopend naar 32 meter waar de boeg zich bevindt. Alvorens er te duiken is het echt de moeite waard je eerst te verdiepen in de dramatische en fascinerende voorgeschiedenis van de El Mina. Normaliter zijn de weersomstandigheden hier gunstig. Hoewel de stroming hier sterk kan zijn, speelt het hier het duiken geen parten omdat er altijd sprake is van beschutting achter de scheepsdekken.
Het wrak meet tussen de 60 en 70 meter in lengte. Er is voldoende tijd om het te onderzoeken. Aan de achtterkant van het schip bevinden zijn talrijke lieren, katrollen en zelfs luchtafweergeschut. De kanonnen op het voordek zijn weggehaald. Op de plek van de inslag kun je het wrak binnen gaan, maar dat is om veiligheidsredenen niet aan te bevelen. Echter als je met een gids bent, is het prima te doen om via de plek van de inslag naar vinnen te gaan en een meter of 15 later er weer uit, dat is een leuk en overzichtelijk stukje.
Het wrak is overwoekerd met schelpen en vissen zul je er nauwelijks aantreffen. Dat geldt ook voor de afwezigheid van koralen, een enkele uitzondering daargelaten. Er zitten hier zeer veel glasbaarzen die hier een prima toevluchtsoord gevonden hebben om te schuilen voor jagende koraalduivels en horsmakrelen. Ook bevindt zich hier een anemoon, in harmonie levend met een clownsvis. De tijd is beter besteed om een kijkje te nemen onder de vleugels van het scheepsanker. Hier houden zich zwarte zeeëgels op die verzorgd worden door poetsvissen. Tot slot is het beslist de moeite om aandacht te vestigen op de mooie rode sponzen die zich bij de boeg ophouden en erg fotogeniek zijn.